Fly-lady

http://www.freeimageslive.com/galleries/home/bathroom/pics/cleaning.jpg

Takarítani muszáj, akár tetszik, akár nem, de ez így van. Ha van rá pénzünk akkor megoldhatjuk a munka nehezét segítséggel, de bizonyos feladatokat akkor sem úszunk meg. Nem hiszem hogy találunk olyan takarítónőt, aki hajlandó  a lomtalanítást helyettünk megcsinálni. Vagy ha igen, akkor lehet hogy olyan is megy, amit meg szerettünk volna tartani.

 

Ha már takarítás, akkor érdemes valami rendszer szerint végezni a feladatot. Erre sokféle megoldás lehet, van akinek az válik be, hogy bizonyos időközönként rááldoz egy-két napot, és akkor kitakarítja a lakást a padlástól a pincéig, a köztes időben pedig igyekszik fenntartani a tisztaságot. Amíg dolgoztam és nem voltak gyerekek addig én is így csináltam. Egy füst alatt lemostam az összes ablakot, eltologattam a szekrényeket, lepakoltam, leporoltam a könyveket és minden egyéb feladatot ami csak belefért az adott hétvégébe vagy szabadnapba megcsináltam.

 

Aztán megszülettek a gyerekek, és hiába vagyok itthon, nagyon kevés idő jut a takarításra, főleg nem összefüggő órák, napok. Aki meg még nem próbált pár éves gyerek mellett pl. könyvespolcot pakolni, esetleg ablakot mosni, annak hiába ecsetelném a dolog szépségeit, aki meg már csinálta az tudja, hogy a gyerekek milyen segítőkészek és mennyire mozdítja elő a dolgokat egy 1,5 éves segítsége.

 

Szóval, egyben nem megy. Nem tudom egyszerre kitakarítani az egész lakást, mert hiába vigyáznak a gyerkőcökre pár órát a nagyszülők, még apával együtt se végzünk ennyi idő alatt (és hát igen a férji segítségnyújtás a takarításban is megérne pár szót 😉 ). Marad a részletekben takarítás, amire nagyon jó módszer a “fly-lady”.

 

Ez egy ámerikából indult módszer, részletes ismertetőjére én Via blogján akadtam, ő nagyon részletesen, érthetően elmagyarázza a dolgot, segítségével könnyen magunkra idomíthatjuk a módszert (érdemes a hozzászólásokat is végigolvasni!). Mi is ez a fly-lady dolog? A lényege az, hogy a lakást részekre, un. zónákra osztjuk és a hónap minden hetéhez hozzárendelünk egy zónát. Minden zónáról  készül egy lista, amely tartalmazza az adott terület takarítási feladatait, gyakoriságot (minden hónapban meg kell-e csinálni, vagy ráér negyedévente, félévente). A zóna hetén pedig az ember nekilát és a lista alapján végigtakarítja a területet.

Ez így elsőre kapitális baromságnak tűnik, mert miért kéne nekem lista arról, hogy mit kell takarítanom a hálószobában?! Csinálom már egy ideje, csak tudom! Hát nem biztos…

Legalábbis  nekem felkerültek a listára olyan dolgok is, amelyeket már jó ideje nem takarítottam le (pl. cipősszekrény háta), mert egyszerűen nem jutott eszembe, vagy amikor nagytakarítás volt, a nagy zűrzavarban rendszeresen elmaradt.  Ráadásul a zónákat egy hétre (5 munkanapra) elosztva takarítjuk, abban is segít a lista, hogy kiválasszuk, melyik feladatot végezzük el aznap. Így az ember lánya/fia látja, hogy az milyen feladatok vannak, melyik kb. mennyi ideig tart és annak megfelelően tud választani közülük. És még egy haszna van a listának, nagyon jó érzés kipipálni az elvégzett feladatokat  :-D.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.