Egy kicsi mozgás mindenkinek kell – 2. rész

Annak, akiben megérett az elhatározás, hogy a későbbi mozgásszervi problémák megelőzése érdekében rendszeres (napi 10-20 perces) testmozgásra adja a fejét, a gyakorlati nehézségek kezelési módjait az alábbiakban foglalom össze. (A már kialakult deformitással, betegséggel rendelkezőkre természetesen vonatkozik, hogy a mellékhatások és kockázatok tekintetében kérdezze meg kezelőorvosát, gyógytornászát!) Ha valaki hajlamos arra, hogy olvasás közben egyszer csak legyintsen, és kimenjen a konyhába egy zacskó chipsért, annak javaslom, hogy – amikor senki sem látja – tegyen be valamilyen ritmusos zenét, és egyszerűen kezdjen rá mozogni. Még azzal is többet tesz az egészségéért, mint hinné, és stresszoldásnak sem utolsó. 🙂

Kezdetek:

1. Ne várjon valamilyen jeles esemény (nagymama névnapja, a természetes élőhelyükön élő halak világnapja, napéjegyenlőség, stb.) bekövetkeztére. Kezdje el holnap!

2.  Olyan célt tűzzön ki, amit reálisan megvalósíthat. Nem kell, hogy egyből élete végéig tartó szokás alakuljon ki. Sokkal könnyebben betartható, hogy mondjuk egy hónapon keresztül minden nap végzi a gyakorlatokat. A hónap végére úgyis kiderül, hogy jólesne még egy hónapig csinálni. Aztán még egy hónapig…

3. Érdemes a napirenden belül valamilyen tevékenység mellé beiktatni. Olyankor, amikor elég energiát érez magában hozzá. Persze ne közvetlenül étkezés után vagy alvás előtt.

 

Bemelegítés:

Feltétlenül szükséges (lenne) minden fizikai aktivitás előtt a sérülések, túlterhelés megelőzősére  a vérkeringés serkentése (dinamikus nyújtó gyakorlatokkal). Esetünkben ez adja a napi torna vázát.

Kezdő tornázónak nem szükséges egyből kedvét szegni pulzusméréssel, elég, ha egy kis szökdelés, helyben futás segítségével eléri, hogy a szokásosnál kicsit gyakrabban vegyen levegőt, és a lába kisujjában is meleg lüktetést érezzen – akkor sejtheti, hogy kellően intenzív testmozgást végez.

 

Gyakorlatok:

Hogy milyen gyakorlatokról van szó? Most derül ki, hogy nem is volt hülyeség a 70-es években az “Egy kicsi mozgás mindenkinek kell, a karosszékből álljanak most fel!” felszólítással kezdődő tévétorna… Mai profitorientált világunkban azonban az egészséges testmozgás is megélhetési – üzleti forrás lett. Aki mégsem szeretné a fitness-gurukat támogatni DVD vásárlással vagy edzőtermi bérlet váltásával, annak a “telegym” interneten is elérhető videóit ajánlom. (Hátrányuk, hogy német nyelvűek, de a képsorok magukért beszélnek.)

 

Íme egy ízelítő:

Sajnos ezekből a videókból is többet át kell nézni egy olyan gyakorlatsor összeállításához, aminek segítségével a biomechanikailag helyes testtartás kialakításában részt vevő izmok mindegyikét (has-, hát-, kar -, láb- és farizmok) átmozgathatja. – Azért ennyi munkát megér az egyébként kényelmes megoldás. 🙂

A gyakorlatok sorrendjének megválasztásakor – amennyiben nem kész programot követ – ügyeljen a fokozatosság elvére: az ízületeket kevésbé megterhelőktől a jobban megterhelőkig haladjon. (A helyes sorrend: 1. kar – láb húzások, fej – törzs hajlítások előre illetve oldalra → 2. kar – láb lendítések, fej – törzs fordítások → 3. körzések → 4. ezek kombinációi.) A gyakorlatokat 4-5- ször ismételje. Ezt követhetik az izom erősítő gyakorlatok., nagyobb ismétlésszámmal.

Levezetés:

Aki annyira belelendül az izmok állóképességének edzésébe, hogy az már görccsel fenyeget, a mozgássor végén statikus nyújtó gyakorlatokkal (stretching) mehet elébe.

 

Kellemes mozgást kívánok!

2 hozzászólás a(z) “Egy kicsi mozgás mindenkinek kell – 2. rész” bejegyzéshez

  1. Ancsa

    Szia Gabi!

    Teljesen egyetertek veled. A mai rohano vilagban amgy sem forditunk kellö idöt es energiat az egeszsegünkre. Csak beszelünk rola, hogy mi egeszseges es jo a szervezetünknek, esetleg megprobaljuk az etkezesi szokasainkat zabolazni… Es közben elfelejtjük, hogy a napi testmozgas lenne a legfontosabb! Testnek es leleknek egyarant.
    Sajnos az izelitöt nem tudtam megnezni, de rögtön rakeresek a neten. Remelhetöleg nem csak a youtubeon volt megtalalhato. Köszi

    [Válasz]

    Válasz
  2. Kitty

    Szia Gabi!:-)Haláli arc vagy!Ezt a dumát wazze…”természetes élőhelyükön élő halak világnapja”:-)))Itt csapkodom a térdem a röhögéstől!:-))Amúgy tök igazad van,jó ez a cikked is!:-)

    [Válasz]

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.