Oligoantigen?!

Mikor szembesültem azzal, hogy a lányom ételallergiáját/ételintoleranciáját zsenge kora miatt vértesztből nem igazán lehet megállapítani, egyértelműnek tűnt, hogy akkor valahogy az étkezést kell leszűkíteni, hogy kiderüljön mi okozhat gondot. Az is egyértelmű volt, hogy mivel még szopik a diétát nekem is tartani kell. Egyértelmű volt, de nem gondoltam, hogy ennyire bonyolult. 

Gasztroenterológus doktornő, dietetikussal együtt magyarázta, mit szabad, meddig, és mi várható. Milyen étellel bővíthető a dolog. Sokat kérdeztem, sok választ is kaptam,  mikor hazaértünk zsongott a fejem a sok új információtól. Majd leültem a gép elé, és beírtam a keresőbe: oligoantigén étrend. A találatok között annyi volt az egyezés, hogy egy erősen lecsökkentett étrendről van szó, amelyben néhány hozzávalónál több nem ehető, és nagyon rövid ideig tartható, mert nem fedezi a tápanyagszükségletet.

 

Az itt következő leírás nem orvosi tanács, csupán annak a története, hogy miként alakult az étrendünk az első pár hétben, milyen tanácsokat kaptunk, mi segített kibírni ezeket a nem könnyű napokat. Ez a leírás egy szubjektív történet, kipróbálása esetén semmiféle felelősséget nem vállalok. Nem javaslom senkinek, hogy szakorvos javaslata nélkül, dietetikus segítsége nélkül belevágjon!

 

Ez az étrend nem fogyókúra, hanem egy nagyon erős megszorító étrend, amelynek a lényege, hogy kiszűrje azokat a táplálékokat amelyek gondot okoznak. Mint ilyen, nagyon rövid ideig tartható fent, az engedélyezett táplálékok számától, milyenségétől függően 2-6 hétig. Nem csak a fogyasztható ételek, de az elkészítési mód is behatárolt. Különböző ajánlások alapján az étrend húsféléből, gluténmentes szénhidrátforrásból, esetleg pár zöldséggéléből és néhány gyümölcsfajtából áll. Elkészítési módként a főzés és a párolás a megengedett. Papírforma szerint ez alatt az idő alatt a tünetek elmúlnak, és a szervezet, mintegy “tiszta lappal” áll a különböző ételek előtt, vagyis ha fokozatosan kerülnek visszavezetésre a különböző ételek, akkor kiszűrhető, hogy melyik okoz gondot.

A mi első 2 heti étrendünk az alábbi hozzávalókból állt: krumpli, rizs, pulykahús/nyúlhús, főtt alma, kukoricadara/kukoricaliszt, kókuszolaj vagy olivaolaj, víz, só. Látható, hogy nem egyszerű ezekből a hozzávalókból túl változatos étrendet összeállítani, és az is eléggé egyértelmű, hogy túl sok rostot, vitamint nem tartalmaz. Ezért nem tartható 2 hétnél tovább.

 

Az ígértem, hogy elárulom, hogy lehet túl élni ezt a diétát. Miket lehet ezekből a hozzávalókból készíteni?

Túl sokfélét nem, az biztos, meg kell próbálni variálni amit csak lehet. Más íze van a pulykamellnek és a pulykacombnak, a nyúlhúsnak is természetesen. Más ha lábosban párolja az ember a tűzhelyen, és más ha sütőzacskóban (ezt nem egyeztettem le a dietetikussal,  lehet hogy ez már nem fér bele a “főzés, párolás” körébe). Két dolog segített nekem nagyon: az egyik a darált húsból gyúrt húsgolyó sütőzacskóban kisütve, a másik a reggel, napközben rágcsálható puffasztott rizsszelet.

A puffasztott rizs azért is volt (még most is az) nagyon jó ötlet, mert kb. a 3. naptól kezdve állandóan éhesek voltunk. Valószínűleg a szervezet akkor már elkezdte jelezni, hogy hiányos a “bevitel”. A második hét közepére értem el a arra a szintre, hogy hiába voltam éhes, látni se bírtam a főtt krumplit hússal. Ráadásul nálunk a diéta nem hozott eredményt, az első hét végére lányom teste tele lett vörös foltokkal, kiderült még ebben az étrendben is voltak olyan ételek amik gondot okoztak, de addig még jó pár csomag puffasztott rizs elfogyott. Két hét után elkezdtük a különböző ételek fokozatos visszavezetését (nem lehetett megvárni a tünetmentességet, mert hiánybetegség alakulhat ki). Az új ízekkel kitárult a világ, meglepő volt mennyit jelenthet egy karika sárgarépa 🙂

2 hozzászólás a(z) “Oligoantigen?!” bejegyzéshez

  1. Eszter

    És szabad tudni, mi derült ki végül is antigénként? Volt értelme a böjtnek? Nekünk most kellene ezt az első két hetet végigcsinálni, de nem nagyon megy könyv szerint.

    [Válasz]

    admin Reply:

    Kedves Eszter!

    Még mindig nem tudjuk mi okozta a lányom tüneteit. Az viszonylag hamar kiderült, hogy a kukorica is gondot okoz, meg a csoki is. Nagyon sokáig, közel 1 évig tartottunk glutén-, tej-, tojás-, olajosmag-, kukorica és csokimentes diétát, amikor is minden egyes új ételt egyessével vezettgettem vissza az étrendjébe. Most ott tartunk, hogy terhelésként meg kéne ennie napi 2 evőkanál gluténos ételt és napi 1 dl joghurtot. Ez általában úgy néz ki, hogy egyik nap még kérne, másnap meg nem akarja az egészet megenni. Egyenlőre semmi jele az allergiának, úgyhogy reménykedem hogy túl vagyunk rajta.
    Az egyéves időtartam ne rémisszen meg, kb. félév után volt egy próba, de ott még volt egy erőteljes reakció.

    Tudom, hogy nagyon nehéz, de szerintem érdemes végig küzdeni, mert csak így derülhet ki, mi okozza a gondot. Ha gondolod, szívesen írok pár dolgot ami nekünk segített.

    Éva

    [Válasz]

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.